Gruppledaren har ordet: Tack!

Jag är glad och nöjd över att Liberalerna i Luleå ökade och fick 491 röster fler än förra valet (Dock lite besviken att det inte räckte till ett ytterligare mandat). Vi i Luleå gjorde dessutom ett bra regionval i Luleå, men eftersom vi tappade så mycket i övriga länet så innebär det att vi inte kommer finnas i regionfullmäktige. Det känns inte rättvist, vi är det parti som har varit mest aktiva i regionfullmäktige med både egna motioner och interpellationer. Dessutom är jag övertygad om att den nya regionledningen hade behövt Jens erfarenhet och ledarskap.

Men väljarna har från alla håll valt Sjukvårdspartiet och de har köpt deras enkla budskap. Vi får helt enkelt jobba för att komma igen!

Politik är ett lagspel, det är inte en person som vinner eller förlorar. Ett parti fungerar inte om man inte har medlemmar och sympatisörer som ställer upp för varandra. Därför vill jag tack alla medlemmar och sympatisörer i Luleå som har ställt upp i valet, ni som varit i valstugan, ni som har delat ut flygblad, ni som har fixat bananerna som sedan delats ut på morgonen. Tack alla medlemmar som på sociala medier stått upp för Liberalerna i Luleå och alla medlemmar som samtalat med bl.a. vänner och arbetskamrater om varför det är viktigt att rösta på Liberalerna.

Jag vill säga grattis till Ylva Mjärdell, Thomas Söderström, Sten Tore Skare och Ingela Svalberg som tillsammans med mig hamnar i kommunfullmäktigegruppen, det kommer bli spännande och roliga fyra år i fullmäktige. Men det är inte bara vi som ska forma politiken och vara Liberalerna – vi behöver alla medlemmars och sympatisörers hjälp. Vi har en socialdemokrati som har åkt på sin värsta valförlust någonsin. De har tappat både till Alliansen och till Vänsterpartiet. Vi vet idag inte hur och vilka sammansättningar kommunen kommer ha de närmsta åren men jag ska jobba för att få igenom så mycket av Liberal politik som det är möjligt i kommunen.

Hoppas att ni alla vill vara med!

Thomas Olofsson (L)
Gruppledare