Vårt förtroende är kraftigt rubbat

Vi som står undertecknare av detta öppna brev representerar olika partier i Luleå kommunfullmäktige. För oss är det oerhört viktigt att kunna känna tillit för kommunens högsta tjänsteman. Vi är beroende av att en kommundirektör har politisk integritet. Innehavaren av kommunens högsta tjänstemannaämbete måste kunna hålla rågången mellan politiker- och tjänstemannarollen.

Kommundirektör Mikael Lekfalk går nu ut i media och hyllar ledningen: ”S driver kommunens utveckling och gör bra saker”.

Samtidigt sågar han oppositionen: ”Man kan snarare undra varför de inte erbjuder en alternativ politik? I brist på detta kanske dessa utspel görs, jag vet inte. Valår helt enkelt”.

Ett sådant uttalande är inte bara nonchalant och osynliggörande gentemot de alternativa förslag vi övriga politiker från höger till vänster lägger i form av exempelvis motioner, alternativa yrkanden eller budgetreservationer.

Han frångår i och med detta sin roll som tjänsteman och kliver in i politiken. Vad Mikael Lekfalk säger och hur han agerar har dessutom betydelse långt utanför kommunledningsförvaltningen. Som högsta tjänsteman visar han också med sitt exempel var gränsen går för andra förvaltningschefer och tjänstemän inom kommunens organisation, vilket beteende som är möjligt och acceptabelt.

Vi anser att det är av yttersta vikt att kommunens tjänstemän i sin tjänsteutövning står vid sidan av partipolitiken. De ska stå till tjänst för alla medborgare och för politiker från alla partier.

Mikael Lekfalk har genom sina utspel skadat den tilliten och vårt förtroende för honom är rubbat.

Carola Lidén (C)                          Samuel Ek (KD )                           Thomas Olofsson (L)

Jan Nyberg (MP)                        Nina Berggård (V)

3 reaktioner på ”Vårt förtroende är kraftigt rubbat