Liberalerna Luleå väljer Björklund!

Liberalerna i Luleå har enhälligt beslutat att nominera Jan Björklund till partiledare.

Inför styrelsens beslut frågade vi via e-post medlemmarna vad de ville och över 85 procent av de som hörde av sig uttryckte att de vill ha kvar Björklund som partiledare.

Vår motivering:

Liberalerna har oftast genom åren kritiserats för att vara ett akademiskt storstadsparti, Jans framtoning och bakgrund gör att han kommunicerar på ett sätt så att de som lyssnar på honom förstår vad han menar och vad vi vill, dessutom har han en god förståelse för oss långt bort från ”stureplan”.

Få andra politiker har betytt mer för svensk utveckling än Jan Björklund. Han har under 20 år lyckats vända skoldebatten, reformerat skolan och nu har resultaten vänt uppåt igen – det visar att hans uthållighet för en kunskapsskola var rätt och att man aldrig ska ge upp!

Att leda ett Liberalt parti är svårt, det finns många individualister och frågor som integration, invandring och religiösa friskolor visar att vi är ett parti som har åsikter som spretar åt olika håll. Där har Jan visat lyhördhet, handlingskraft och positionerat sig så att de flesta kan ställa sig bakom partiledningens beslut. Vi anser att Jan har jobbat för att hålla ihop partiet.

Efter valet var det många som tyckte att Liberalerna måste bredda sig, vi kan inte bara vara ett skolparti. Här tog Jan kommandot för ett förnyelsearbete av partiet. Liberalerna har tydligare program och Liberalerna och Jan Björklund syns mer i olika debatter, det kan röra bostadspolitiken, LSS, rättspolitiken, försvaret, jämställdheten (kvinnoförtryck), ekonomiska frågor och jobbfrågan och han är den partiledaren som oftast rankas som den bästa debattören.

Likt skolfrågan har Jan och partiledningen haft en långsiktig plan hur vi ska vinna valet 2018, och då med Jan Björklund som partiledare. Liberalerna Luleå anser att vi behöver Jans politiska tyngd, erfarenhet och ledaregenskaper för en valseger 2018!

Luleå 2017-08-17

Thomas Söderström (L)