V och MP (S)äger nej till skola på Svartöstaden

Under torsdagens Barn och utbildningsnämnd i Luleå togs det beslut i hur vi ser på att det skall etableras en ny skola av Svartöstadens friskola ekonomiska förening.

Att Socialdemokraterna som gång på gång alltid kommer med argument från forn stora dagar trots att vetskapen om att friskolor bidrar positivt till utvecklingen av samtliga skolor i kommunen är en sak, men att Vänsterpartiet och Miljöpartiet som under omröstningen av ”framtidens skola” bestämt sa nej till nedläggningen av skolan i Svartöstaden nu säger nej till en skola på Svartöstaden är mycket märkligt.

Vänsterpartiet ville inte delta i omröstningen och Miljöpartiet tyckte tydligen att Socialdemokraternas resonemang var bra, ”nej till Svartöstadens friskola”.
Är era ideologier så djupt rotade att ni inte vill lyssna på barnen och föräldrarna som vill ha en etablering av en skola, oavsett vem som bedriver den?
Nej V och MP verkar tycka att barnen och föräldrarnas önskan är fel, dom vill tvinga eleverna till kommunala skolor trots att de nu själva vill ha en skola i Svartöstaden.
För de allra flesta barn och föräldrar är det kvaliteten som är det viktiga, inte vem som bedriver skolan.

Vi från Liberalerna och Kristdemokraterna (tillsammans med Centern) i BUN var emot nedläggningen av Svartöstadens skola och sa nej till ”framtidens skola”, vi säger såklart ja till en friskoleetablering.
Vi vet att fristående skolor är något som både elever, föräldrar, lärare och kommunen har glädje av.

Thomas Söderström (L), Samuel Ek (Kd)
Ledamöter Barn och utbildningsnämnden