Inrätta en skolkommission!

Thomas Olofsson, Liberalerna, har tillsammans med Anette Asplund (KD) och Carola Liden(C), presenterat deras och deras partiers syn på framtidens skola och hur de vill gå vidare.

Under hösten och vintern har Barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun jobbat med framtidens skola. Anledning har varit att man vill att Luleå kommun ska kunna svara på de framtida stora utmaningar som skolan står inför. Det handlar framförallt hur man ska klara kompetensförsörjningen inför framtiden men det handlar också om en likvärdig skola som ska utjämna skillnaderna mellan skolor och inom skolorna.

Vi tre partier har försökt vara aktiva, lyssnat och tagit till oss av argumentation från både förvaltning men också från medborgarna.

Som vi ser det har denna process skapat stor oro och det har på många sätt skapat onödiga låsningar.

Vi tycker att man ska göra om och göra rätt!

Vårt gemensamma förslag är:

• Tillsätt en Skolkommission med lärare, föräldrar, rektorer, experter och förvaltningar.
  • Skolkommissionen får i uppdrag att bl.a. se över ”framtidens skola i hela Luleå”. Hur ska vi göra läraryrket mer attraktivt, hur ska vi klara av kompetensförsörjningen, hur ska vi kunna se till så att även landsbygden kan behålla och utveckla sina skolor. Hur ska vi kunna erbjuda en skola som berikar mångfald och valfrihet.
  • Den nuvarande utredningens förslag kastas i soptunnan.

Thomas Olofsson (L)
Carola Lidén (C)