FP Luleå satsar på höjda lärarlöner och bättre äldreomsorg!

Vi vill mer

Idag har Folkpartiet liberalerna i Luleå presenterat sitt budgetförslag för åren 2016-2018. (Läs hela budgeten)

Vår budget är en stark budget som visar att det finns möjlighet till ett Luleå som vågar satsa på att höja lärarlönerna och ta skolfrågan på allvar. Som vågar visa att socialdemokraternas politik för de äldre har havererat och att det är dags för nytänk. Socialdemokraternas politik att motarbeta valfrihetsreformer inom omsorgen har varit förödande. Det behövs mer valfrihet för både brukare och personal inom omsorgen, säger Thomas Olofsson (FP).

Det är därför vi under planperioden gör följande satsningar:

• Att redan 2016 höja lönerna för lärarna med totalt 9 miljoner kronor extra.
  • Att utredning om Framtidens skola kastas i soptunnan.
    Gör om – gör rätt!
  • Att göra ett äldrelyft. Antalet äldre och äldre-äldre blir allt fler, allt aktivare, detta innebär många utmaningar för Luleå kommun. I dag ställer de äldre helt andra krav än tidigare generationer – det tycker vi i Folkpartiet är positivt. Men tyvärr får inte äldrepolitiken i Luleå godkänt. Enligt SKL:s öppna jämförelsetal så hamnar bl.a. Luleås hemtjänst på plats 236 av 260. Möjligheten för de äldre att komma ut, rankas Luleå på plats 238 av 255 och så ser det ut i fler mätningar. Dags att lyssna på brukare och personalen!
  • Att inrätta en ”Omsorgspeng” kopplat till ökad valfrihet som ger äldre och funktionshindrade rätt att välja vårdgivare.
  • Att det utarbetas ett gemensamt och likvärdigt taxesystem mellan länstrafiken och LLT med ett månadskort som gäller för hela kommunen.
  • Inför en ”hjälpa-till-peng”. Många föreningar, framförallt idrottsföreningar, men också andra samlar in pengar till föreningen genom att sälja varor till anhöriga och grannar. Enligt vårt förslag till ”hjälpa-till-pengen” skulle nu dessa föreningar istället kunna ägna sig åt ett socialt engagemang och få in pengar till föreningen genom hjälpa-till-pengen. Därför vill vi inför en hjälpa-till-pengen på försök för föreningar.
  • Socialförvaltningen, BUN, Fritids och Kultur under 2016 arbetar för att sjösätta ett områdesbaserat arbete med fältassistenter, fler växhus/familjecentraler, fritidsgårdar, mötesplatser och annat socialt förebyggande arbete.
  • Att under planperioden inleda arbetet med VA utbyggnad i sörbyarna.
  • Att utveckla ett sätt så förvaltningarna ska få incitament till att energieffektivisera.
  • Vi är övertygade om att det finns områden i kommunens verksamhet där det går att effektivisera kostnader, och samtidigt få en bättre kvalitet på tjänster och service för våra kommuninvånare. Exempelvis kan man bättre samnyttja personal, fordon, utrustning, lokaler och maskiner mellan de olika förvaltningarna. Vi tror att genom tänka nytt och öppna upp ögonen så kan vi frigöra resurser och satsa ännu mer på viktiga strategiska områden inför framtiden.
  • Vi vill slå ihop Kultur och Fritidsnämnden.
Ramökning (mkr) 2016 2017 2018
BUN 10 18 18