Försöksverksamhet med betyg från årskurs 4!

thomassBetyg är viktiga i en kunskapsskola och Folkpartiet har drivit på för att betyg ska sättas från årskurs fyra. Därför är det glädjande att vi i veckan tillsammans med övriga allianspartier nått enighet med regeringen om att genomföra en försöksverksamhet där betyg ges från årskurs fyra. Det är ett stort framsteg och ett viktigt steg i rätt riktning. Vi vill nu att Luleå ska införa detta, skriver Thomas Söderström (FP) ledamot i kommunfullmäktige och Barn- och utbildningsnämnden.

De skolor där det finns intresse hos skolans ledning och lärare kan söka. Skolverket kommer att samordna försöket med betyg från åk 4 och försöket kommer att påbörjas senast under 2017. I de årskurser där betyg ges upphävs skyldigheten att utfärda IUP/skriftliga omdömen.

Grundprincipen är att de ansökningar som kommer in ska beviljas om de uppfyller kriterierna.

För folkpartiet är tidig uppföljning av elevernas kunskaper viktigt för att se vilket stöd eleverna behöver och för att kunna sätta in tidiga insatser. Svenska elever får fortfarande sina första betyg sent jämfört med elever i andra länder. När OECD gjorde en fördjupad analys av Sveriges resultat i Pisa konstaterades också betydelsen av att på detta sätt bedöma elevernas resultat.

Alliansregeringen införde flera reformer för att komma till rätta med de stora brister i kunskapsuppföljning som fanns i den gamla socialdemokratiska skolan. Alliansens budget som röstades igenom i riksdagen är en stark budget med ett tydligt kunskapsfokus som innebär en storsatsning på skolan. Vi satsar exempelvis två miljarder på ett lågstadielyft för minskade klasser och fler lärare. Nu har vi även möjlighet att låta våra skolor pröva betyg från årskurs 4.

Vi vill att Luleå kommun nu uppmanar skolorna att delta i försöksverksamheten. Det ger alla elever bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen. Detta är viktigt för eleverna och framförallt för de elever som behöver extra stöd. Att vara med i försöksverksamheten är dessutom ett bra och kontrollerat sätt för att kunna utvärdera betyg från årskurs 4.

En motion i ärendet är lämnad till Luleå fullmäktige för att väcka denna fråga. (Läs motionen om betyg från 4an)

Undertecknad undrar nu om ordföranden i barn – och utbildningsnämnden Carina Sammeli (S) vill ta initiativ till att Luleå kommuns skolor uppmanas att vara med i försöksverksamheten?

Thomas Söderström (FP)
fullmäktigeledamot och ledamot BUN