MP tömmer den svenska glesbygden

Nils-Gustav ÖkvistNils-Gustav Ökvist (FP) har skrivit en insändare om att MP riskerar tömma den svenska glesbygden. Dessutom vikten av ett starkare Folkparti – både i Luleå och i Sverige.

MP tömmer den svenska glesbygden

När jag ser och läser miljöpartiets valmanifest så förstår jag mycket väl att LO chefen Karl-Petter Torvaldsson inte vill ha med detta parti i en röd/grön regering. Det skulle med all sannolikhet bli den snabbast möjliga tömningen av den Svenska glesbygden.

Bara informera den som håller ut längst att denne inte glömmer att släcka lyset när han eller hon inte kan bo kvar längre. Innan den stundande mandatperioden är slut har Sverige hamnat i ekonomisk ruin och vi blir ”Nordens Grekland” där en välmående ekonomisk utveckling slagits i spillror. Vi blir ett land en stat som får be andra länder om lån för att vi ska kunna driva aktiebolaget Sverige vidare.

De styrande i Miljöpartiet tror tydligen att vi i Sverige ensamma ska få bukt med både globala uppvärmningen och alla världens bilavgaser vi som utgör endast 0,02 procent av alla människor på denna jord. De hotar dessutom vår industriproduktion genom att två kärnkraftsreaktorer ska stängas under den kommande mandat perioden då all vår export är möjlig genom att vår industri är beroende av låg och driftsäker energi. Vidare anser de att vårt land inte behöver någon tillväxt alls och på en direkt fråga i tv sa sosseledaren Stefan Löfven att tillväxt är ett måste för att vi ska kunna behålla och utveckla välfärden nog verkar ett regeringsalternativ från de hållet lindrigt sagt mycket otydligt och mycket osäkert för att inte säga omöjligt.

Nej, det finns bara och endast ett fungerande regeringsalternativ i Sverige och det är att ge Alliansen fortsatt förtroende för landets, industrins, jobbens och välfärdens bevarande och utveckling. Med ett starkare Folkparti i Alliansen borgar för en fortsatt satsning på skolan som vi vill återföra så den blir ett statligt ansvarsområde och det skulle även ge fler socialliberala inslag och förbättringar inom vården, forskningen och omsorgen. Med staten som ansvarig för skolan skulle alla barn få en så likvärdig utbildning oavsett i vilken kommun de är bosatta i. Som det är när den är under kommunernas ansvar så varierar inte bara vilka böcker som används utan även de slutresultat som barnen når.

Här i Luleå skulle de ofrivilliga delade turerna inom omsorgen en gång för alla avskaffas ett löfte som också skulle bli verklighet. Socialdemokraten och kommunalrådet Yvonne Stålnacke lovade att inom ett åt från förra valet 2010 att inom ett år skulle dessa vara borta. Fortfarande snart fyra år efter de hon gav detta löfte har ingenting hänt att säga att hon ljög låter hårt men hon var i vart fall väldigt vårdslös med sanningen.

I Folkpartiets budgetalternativ så satsade vi mer pengar i kommunens kärnverksamhet skola, vård och omsorg än vad sossarna gör de är de viktigaste frågorna för oss i Folkpartiet liberalerna i Luleå kommun. Vilka är dina viktigaste fråga/frågor? Kom gärna och prata med oss. Vi lovar att vi ska lyssna och ta till oss de du framför och i den mån de går göra politik av de du framför.

Nils-Gustav Ökvist (FP)