Folkpartiet satsar 40 miljoner på skolan i Luleå!

Prioriteringen i den vårbudget som regeringen nyligen presenterade är tydlig; skola och utbildning står i fokus för Alliansens och Folkpartiets politik.

Sedan Folkpartiet tog över utbildningsministerposten 2006 genomgår skolan omfattande reformer för att vända utvecklingen och återigen nå högre kunskapsresultat. Nu kommer fler satsningar som skapar bättre förutsättningar för mer kunskap i skolan. För Luleå kommun betyder satsningarna som presenteras mellan 20-24 miljoner kronor ytterligare redan nästa år och permanent får vi omkring 40 miljoner kronor mer per år från staten.

När Luleå kommun inte satsar tillräckligt för skolan som de ansvarar för kan istället regeringens satsningar förbättra skolan.

Vi kan få ännu mer av tidiga insatser för att kunna ge elever det stöd och den stimulans de behöver, innan de kommer alltför långt efter. Eleverna ska få mer tid med skickliga lärare och skolan ska ge bättre stöd, särskilt till dem som inte kan få det hemifrån. Läraryrkets attraktivitet och lärarkårens kompetens höjs.

Satsningarna får betydelse för vår kommun redan nästa år. I lågstadiet kan vi satsa på mindre klasser, fler halvklasstimmar och fler speciallärare. Vi kommer att erbjuda läxhjälp till elever i mellan- och högstadiet. Efter årskurs 8 och 9 kan elever som inte har nått målen få undervisning några veckor på sommaren. Nyanlända elever ska få fler lektioner i svenska.

Inom några år kommer fler förändringar. Förskoleklassen ska bli obligatorisk och bli årskurs 1 i en tioårig grundskola, betyg ska införas i årskurs 4 och eleverna ska få fler lektioner i matematik.

Vår politik betyder mer kunskap i skolan, och kunskap är den viktigaste faktorn för att stärka varje människas livschanser. Det är därför Folkpartiet alltid satsar på skolan.

Thomas Olofsson (FP)

Gruppledare Luleå