När ska de delade turerna försvinna?

Under flera år har det pågått intensiva diskussioner och en viljeinriktning att ta bort de ofrivilliga delade turerna. Folkpartiet lyckades få alliansen i Luleå att inför valet 2010 lova att om Alliansen skulle få makten skulle de ofrivilliga delade turerna försvinna, dagen efter gick Yvonne Stålnacke ut och lovade samma sak. Tiden går och de delade turerna finns kvar. Därför har Thomas Olofsson  tillsammans med Ylva Mjärdell ställt följande interpellation till Yvonne Stålnacke.

Interpellation: Delade turerna

Trots ambitioner om att ta bort de ofrivilliga delade turerna finns de vittnesmål om att de blir fler. Kommunledningen har lovat att de ofrivilliga delade turerna skulle vara ett minne blott innan årets slut 2013.

I en artikel i NSD den 17:de september rapporterades att det hela stött på patrull och att det verkar vara svårt att enas mellan fack och arbetsgivare. Kommunchefen har (enligt media) tvingats gå in och medlat mellan parterna.

Delade turer är dels en jämställdhetsfråga då fenomenet delade turer tenderar att förekomma inom de så kallade kvinnodominerade yrkesområdena. Om vi ska kunna attrahera och sedan rekrytera unga människor för arbete inom vård – och omsorg krävs mer än bara fokus på löner.

Att ta bort delade turerna och orimliga arbetsscheman gör att vi kan hävda oss i konkurrensen och vara den attraktiva arbetsgivare som vi måste vara för att rekrytera personal. Att ha utbildad och inte minst, lämpad och intresserad personal inom vård och omsorg är ett måste för att kunna leva upp till det krav på patientsäkerhet som även kommunerna omfattas utav.

Delade turer och bristande personalpolitik är ytterst en politisk fråga så låt oss ta ansvar!

Vår fråga till kommunstyrelsens vice ordförande Yvonne Stålnacke är:

–       Vad händer kring borttagandet utav de delade turerna? Kommer de att vara borta vid årsskiftet?