Olofsson: Om ”höstsäsongens” första fullmäktige!

Nu har äntligen den politiska ”höstsäsongen” inledds och höstens första fullmäktige blev också ett startskott på valrörelsen – tonläget och debattlusten var lika het som sensommarvädret i Luleå.

Första heta debatten var Vänsterpartiets motion om barnfattigdomen. Där vänsterpartiet försökte bevisa att det under regeringens tid blivit ökade klyfter, men sanningen är den att största delen av den ökade relativa fattigdomen skedde fram till 2006/2007 (När Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna styrde den ekonomiska politiken). Enligt Finanspolitiska rådet har inkomstskillnaderna varit närmast oförändrade mellan 2006 och 2011.  Samtidigt ska man inte gömma sig bara bakom statistik, bakom varje siffra finns en utsatt individ och en välfärdsstat ska se till att minimera barn och ungdomar som lever i ekonomisk utsatthet. Det är viktigt att vi har en skola som håller hög klass, det är viktigt att det i skolan finns kuratorer, psykologer, fältassistenter osv. Men givetvis är det viktigt att barn och ungdomar kan utöva fritidsaktiviteter för inte en allt för stor kostnad.

I Kommunstyrelsen var det så att FP med stöd av MP vill ha Wifi i bussarna. Jag är tror att det skulle innebär att det blir än attraktivare att åka buss. Tänk att kunna läsa morgontidningen i lugn och ro från sin padda samtidigt som man är på väg till jobbet.  Investeringskostnaden är 300 000 kronor, något som inte de övriga partierna trott – de hade tolkade LLT:s uppgifter som 300 000 kronor/buss. Eftersom vår tolkning var rätt, återremitterades ärendet.

Jag hamnade i en ekonomisk debatt med kommunalrådet, där jag hävdar att under hans tid som  kommunalråd har Luleå levt sina glada dagar – vi får en allt sinande kommunkassa. Vi har investerat som aldrig förr, och ibland har det aldrig funnits någon hejd på utgifterna. På så sätt har Petersen satt avtryck, jag är dock orolig för att det kommer bli framtidens generationer som ska betala kalaset och då blir det inte lika roligt.

Avslutningsvis debatterades en interpellation som jag och Nils Gustav Ökvist skrivit, den handlade om vilka riktlinjer och policyer det finns för heltäckningsmattor i Luleås skolor. Jag hade hoppats på att få ett svar (Läs svaret här Interpellationssvar) på att det fanns en ny generation av ”allergivänlig” heltäckningsmatta, men så var inte fallet. Men det blev en bra debatt, ordföranden i BUN och tekniska nämnden lovade att det ska utarbetas en policy kring heltäckningsmattorna i skollokaler. Det visar sig att Folkpartiet gör skillnad.

dsn0156Thomas Olofsson (FP)
Gruppledare