Bygga Luleå starkt inför framtiden

– Folkpartiet liberalerna i Luleås förslag till strategisk plan och budget handlar om att vi vill bygga Luleå starkare inför framtiden. I Luleå liksom i hela västvärlden kommer vi stå inför stora rekryteringsbehov den närmsta tiden. Det handlar om allt från nya undersköterskor, lärare till kompetenta chefer. För Luleå är det viktigt att kommunen är en attraktiv arbetsgivare och att vi lyckas få kompetent och duktig personal. På så sätt kan vi trygga en god standard och service till kommunmedborgarna. Exempel på åtgärder för att öka attraktiviteten som arbetsgivare är att ta bort de ofrivilliga delade turerna, att pedagogisk personal får vidareutbilda sig och att det känns som om att kommunen är en lyssnande arbetsgivare, där medarbetare kan växa och utvecklas.

– Men givetvis handlar det också om löner, från Folkpartiets sida vill vi att det tas fram en strategi hur vi ska kunna inleda en höjning av lärarlönerna under planperioden, detta för att vi i framtiden ska stå kunna rekrytera de allra bästa lärarna till Luleå kommun, säger Thomas Olofsson (FP)

– En annan viktig byggkloss för att Luleå ska bli en stark kommun i framtiden är att kommunen är trygg att bo i. Folkpartiet vill att Luleå påbörjar en resa mot ett förebyggande och områdesbaserat trygghetsarbete. Trygghet och gemenskap ger ett starkt civilt samhälle där ingen, framförallt inte våra barn och ungdomar, blir lämnade utanför. I mindre sammanhang blir individen synlig och vi kan uppmärksamma om någon behöver stöd eller hjälp. Det handlar exempelvis om att storsatsa på en ny fältassistentorganisation och ”växhus” i fler områden i kommunen. Till detta satsar Folkpartiet ca 15 miljoner, avslutar Folkpartiets gruppledare i Luleå Thomas Olofsson.

>>Läs hela budgeten