Thomas bilder under en halv vecka.

Ett bildspel från de senaste dagarnas aktiviteter (onsdag 2/5-Lördag 5/5).

Onsdagen kommunfullmäktige, där kommunsekreterare Kjell Eriksson avtackades efter 30 år i kommunens tjänst. Frågor som debatterades under kommunfullmäktige var bl.a :

• Medborgarförslag om att Smedjegatans ska stängas – FP sa nej till stängning, den tillfälliga stängning som nu sker p.g.a. ombyggnaden av fd Fritz-Olssons-tomten har orsakat andra stora trafikproblem. Därför är det idag inte aktuellt att stänga smedjegatan, majoriteten var  yckte som oss.
  • Bildande av Bolaget Kronan Exploatering AB – FP röstade nej till bolagsbildningen, det finns ingen anledning till att starta bolaget. Det skulle räka med att anställa  en person som har till uppgift att marknadsföra Kronan och hitta nya byggföretag/intressenter som kan exploatera på Kronanområdet. Anledningen till att man bildar bolag är att man vill ”skatteplanera”, dvs. kunna göra förlustavdrag i Luleå kommunföretag AB. Tyvärr var det bara FP, RS och Landsbygdspartiet som sa nej.
  • Sedan sa Folkpartiet nej till ett förslag där Sandöns sommarstugeägare skulle få ytterligare pålagor. Tyvärr tyckte inte majoriteten som oss.

Dessutom har Folkpartiets Europaparlamentariker Cecilia Wikström, som är född och uppvuxen i Kalix besökt länet. Det är bilder från när hon medverkade i NLL:s morgonrock och när hon besökte Folkpartiet Norrbottens årsmöte i Kalix. Cecilia höll två fantastiskt inspirerande tal där hon pratade om de tuffa utmaningarna som finns inom EU och dessutom belyste hon på ett förtjänstfullt sätt de problem som finns i EU medlemslandet Ungern (Läs mer om Ungern).

Under fredag och lördag samlades alltså Norrbottens liberaler i Kalix för en årsmöteskonferans. Det var ett startskott för arbetet med att ta fram partiets ny partiprogram. Diskussionerna handlade om allt från de globala till de lokala liberala samhällsutmaningarna. Dessutom fick jag förnyat förtroende att leda Folkpartisterna i länet något som är mycket hedrande och en rolig uppgift.

Nästa vecka innehåller bl.a. Månadsmöte, Budgetarbete och Partiråd.