Hänt i veckan

Så får LULEÅ återigen en arenadebatt, nu handlar det om om- och tillbyggnader av pontushallen. Visst ska LULEÅ vara en kommun som ser till att vi har förutsättningar för de som väljer att idrotta både som motionärer och på elitnivå, och för barn och unga. I måndags fick vi på kommunstyrelsens bord ett förslag om att kostnaderna stigit med nästa 50 miljoner kronor. Orsaken var bl.a. En ny takkonstruktion och så några andra förändringar. Socialdemokraterna, miljöpartiet och moderaterna röstade ja utan att ta hänsyn till vad det blir för ökade driftskostnader. Blir det högre hyror för barn och unga som använder idrottshallar i kommunen eller ska pengarna tas från något annat håll? Eftersom ingen kunde svara på dessa frågor föreslog Folkpartiet att återremittera ärendet tills vi får ett konkreta svar på hur de nya utgifterna ska finansieras och vad driftskostnaderna blir.

Under kommunstyrelsen var det fler heta frågor. Feministisk självförsvarskurs som jag röstade nej till. Motion om minoritetsråd och förvaltningsområde för samiska, meänkieli, och finska. Här tycker vi i folkpartiet att man ska rösta för förslaget, medan socialdemokraterna fick en majoritet för att endast finska ska vara förvaltningsområde. Dessutom var det en motion om avskaffande av delade turer på ks bord. FP röstade givetvis för att kommunen ska ta bort de delade turerna, medan socialdemokraternas förslag var någon ljum halvkompromiss att vi-ska-göra-vad-vi-kan-svar. Det är uppenbart att irritationen är utbred bland de som jobbar inom omsorgen, och de kräver bättre anställningsförhållanden. Något som är viktigt om vi ska klara av att rekrytera undersköterskor i framtiden.

När dessa frågor om drygt en och en halv vecka ska upp till fullmäktige kommer vi få göra rätt för vårt arvode, många och långa debatter kommer det säkert att bli.

Partiprogramsgruppen
I onsdags ringde väckarklockan tidigt, 04:40 för att vara exakt, sedan flygtrafik till kallax och därefter flyget ner till Stockholm och riksdagshuset där vi i Programgruppen samlades. Gruppen var en bra blandning av olika erfarenheter och bakgrund. Detta kommer bli ett kul och spännande uppdrag, att få vara med och utformaA folkpartiets politik för framtiden. Givetvis handlar det också om en lyssnade, reflekterande process där medlemmars och sympatisörers input är oerhört viktigt. Själv minns jag när folkpartiet tog fram förra partiprogrammet, det var Bo Könberg som ledde det arbetet. Tänk då var Sverige ny medlem i EU, Berlinmuren hade nyligen rivits, den svenska ekonomin hade just börjat återhämta sig från krisåren i slutet av åttio- och början på nittiotalet.

Under de år som vi har haft nuvarande partiprogrammet har framförallt folkpartiet förknippats med skolfrågan. Min förhoppning är att vi med programarbete också möjliggör att bredda partiet och att vi kan hitta fler frågor som lyfter partiet mot nya framgångar.

Mot Västerbotten!
Veckan kommer nu att avslutas i Skellefteå där folkpartiets ledningar i Norr- och Västerbotten ska samlas för att diskutera eventuella framtida samverkan, samt att vi ska träffa partisekreterare Nina Larsson.

Jag hoppas dock att på lördagkväll hinna se Ranelids schlagerbidrag, det lär väl bli helgens snackis.

Thomas Olofsson
Gruppledare FP Luleå