Stärker skolhälsovården

Regeringen och Folkpartiets partiledare Jan Björklund presenterade igår en satsning om att stärka skolhälsovården. En viktig reform för att få fler unga att må bättre.

Fler anställda i skolhälsovården, fortbildning och en informationskampanj om näringsriktig skolmat. Det ingår i ett stort paket med satsningar på elevhälsan som regeringen fattat beslut om.

Regeringen satsar 650 miljoner kronor 2012-2015 för att stärka elevhälsan. Elevhälsa är ett samlingsnamn för det som tidigare kallades skolhälsovård och elevvård.

Den största delen av satsningen, 625 miljoner kronor, är ett statsbidrag kommuner och skolhuvudmän kan söka för att anställa fler skolläkare, skolsköterskor, skolkuratorer, skolpsykologer, speciallärare och specialpedagoger. Statsbidraget är 250 000 kronor per heltidstjänst och år under maximalt två år. Det räcker till ungefär 1250 nya heltidstjänster. De som får statsbidraget ska göra en långsiktig förstärkning av antalet anställda i elevhälsan.

Övriga satsningar är:
– Fortbildning för personal inom elevhälsan. En särskild inriktning finns för personal på skolor i socialt utsatta områden.
– Fortbildning för personal som på olika nivåer ansvarar för skolmaten (kökspersonal, kostchefer och upphandlingsansvariga).
– En informationskampanj om vad näringsriktig skolmat är.
– Fortbildning för idrottslärare, med en särskild inriktning på att öka simkunnigheten bland eleverna.
– Skapa en modell för hur kvaliteten i elevhälsan kan utvärderas bättre.
– Bättre samordning när en elev byter skola och mellan olika stadier i skolan.